ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ

Контактна група щодо питань протидії булінгу:

Лаврук Олена Миколаївна, заступник директора з виховної роботи - 0731227011
Марчук Юлія Миколаївна, практичний психолог - 0633133441
Шинкар Катерина Петрівна, соціальний пеагог - 0508646575
 
 
 

 Булінг

Усі учасники освітнього процесу у разі виявлення випадків булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб, в обов’язковому порядку протягом дня повідомляють керівника закладу освіти у письмовій формі – заява.

Оформлення заяв

Заява заповнюється державною мовою, розбірливим почерком. Виправлення не допускаються. У заяві необхідно вказати:

-        прізвище, ім’я, по батькові заявника, адресу фактичного проживання, контактний телефон;

-        навести розгорнутий виклад фактів щодо виявлених випадків булінгу (цькування);

-        зазначити дату подання заяви та підписати особисто.

Процедура подання заяви про випадок булінгу (цькування) та порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)

 

Зразок заяви 94143.docx (27493)

 

Національна Дитяча «гаряча лінія» - для дітей та про дітей. Це означає, що «гаряча лінія» приймає дзвінки від дітей та від дорослих, чиї запити стосуються дітей. Дитяча «гаряча лінія» функціонує за безкоштовним номером 0-800-500-225 (безкоштовний з мобільних та стаціонарних номерів телефонів по всій території України). А з 1 червня 2017 року Національна дитяча «гаряча лінія» відкрила короткий номер 116 111 (безкоштовний для абонентів КиївСтар та Лайфселл), що покращило доступ дітей до отримання консультацій. Даний номер телефону запроваджений у 26 європейських країнах як узгоджений номер допомоги дітям по телефону.

Лінія є абсолютно безкоштовною, анонімною та конфіденційною.

На Національній дитячій "гарячій лінії консультують компетентні у дитячих питаннях психологи, юристи соціальні працівники та соціальні педагоги. Коло питань, з яких надаються консультації, досить широке і було сформовано на основі отримуваних запитів від абонентів. Основні теми, з яких консультують на Національній дитячій «гарячій лінії», - насильство над дітьми та жорстоке поводження з ними у сім'ї та з боку оточення, психологічні проблеми, негаразди у стосунках з дорослими та однолітками, майнові права дітей, питання встановлення опіки, а також булінг і безпека в Інтернеті.

План заходів

з запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в

 ОЗО "Загальцівського ЗЗСО І – ІІІ ступенів – ЗДО» 

на 2021/2022 н.р.

 

№з/п

Назва заходу

 

Відповідальні

1

Брати участь педагогічним працівникам у районних семінарах, нарадах щодо протидії булінгу

Педагогічні працівники

2

Проводити системну роботу практичному психологу з педагогами закладу освіти, батьками та учнями на тему «Безпечна школа», «Маски булінгу»

Практичний психолог, педагогічний колектив

3

Провести тренінгові заняття з педагогічним колективом освітнього закладу на тему «Профілактика булінгу в учнівському середовищі»

ЗДНВР, практичний психолог

4

Ознайомити учнів, батьків з нормативними документами щодо організації освітнього процесу в закладі освіти

Директор школи, ЗДНВР

5

Проведення годин класного керівника, годин психолога формування навичок толерантного та ненасильницької поведінки

Класні керівники 1-11-х класів, практичний психолог

6

Оформити стенди «Права дитини», «Кодекс честі»

ЗДНВР, педагог-організатор

7

Розробити та затвердити правила та обов’язки для учнів, батьків, щоб зменшити ризик булінгу

ЗДНВР, педагог-організатор

8

Проводити просвітницьку роботу на батьківських зборах на теми «Булінг у школі: чому діти цькують дітей і що за цим стоїть», «Stop – булінг. Три проблеми батьків, які впливають на дитячу агресію. Як допомогти дітям упоратися з булінгом»

Практичний психолог, класні керівники 1-11-х класів

9

Провести міні – тренінг «Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті»

Практичний психолог, класні керівники 1-4-х класів

10

Перегляд відеороликів «З чого почати боротьбу проти булінгу (цькуванню у освітньому закладі)»

Практичний психолог, класні керівники 5-8-х класів

11

Перегляд відеопрезентації «Булінг у школі. Як його розпізнати», «Кібербулінг розслідування і захист дитини»

Практичний психолог, класні керівники 9-11х класів, центр соціальної служби для сім'ї, дітей та молоді

12

Провести години класного керівника на теми: «Планета толерантності», «Вчимося толерантному спілкуванню» (1-4-ті класи)

Класні керівники        1-4-х класів

13

Провести години класного керівника на теми: «Толерантне відношення одне до одного», «Толерантність врятує світ»

Класні керівники        5-8-х класів

14

Провести годину класного керівника на тему «Жити в мирі з собою та іншими»

Класні керівники        9-11-х класів

 

План

проведення  тижня протидії булінгу

в опорному загальноосвітньому навчальному закладі

Загальцівське навчально-виховного об’єднання

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок»

 

Назва заходу

Дата проведення

Відповідальний

1

Провести тиждень протидії булінгу

01-04.10.2021

Лаврук О.М.

Марчук Ю.М.

Шинкар К.П.

2

Провести виховні години та бесіди щодо протидії булінгу

01-04.10.2021

Класні керівники та класоводи

3

Провести батьківський лекторій на тему

«Запобігання булінг серед неповнолітніх»

01-04.10.2021

Класні керівники 5-11 класів

4

Провести зустріч з працівником ЦСССДМ на тему «Правова освіта школярів. Права обов’язки та відповідальність» 5-11 кл.

Протягом тижня

ЗДВР

5

Перегляди тематичних відеофільмів про права людини

Протягом тижня

Класні керівники 1-11 класів

6

Випустити буклет на тему «Булінг. Відповідальність.»

Протягом тижня

Лаврук О.М., 9-11 класи

 

Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)"

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19

 

 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0111-20

  Булінг. Форми та види булінґу

 

 

Учасники процесу булінгу

 

 

Як реагувати на цькування

 

Молодші школярі мають неодмінно звертатися по допомогу до дорослих — учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна і в будь-якому іншому віці, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров'ю.

Старші діти, підлітки можуть спробувати самостійно впоратись із деякими ситуаціями. Психологами було розроблено кілька порад для них.

Як впоратися з ситуацією самостійно

  • Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.
  • Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.
  • Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.
  • Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.
  • Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.

 

 

Що можуть зробити батьки

 

 

Не залишайте цю ситуацію без уваги. Якщо дитина не вирішила її самостійно, зверніться до класного керівника, а в разі його/її неспроможності владнати ситуацію, до завуча або директора школи. Найкраще написати і зареєструвати офіційну заяву, адже керівництво навчального закладу несе особисту відповідальність за створення безпечного і комфортного середовища для кожної дитини.

Якщо вчителі та адміністрація не розв’язали проблему, не варто зволікати із написанням відповідної заяви до поліції.

 Рекомендації вчителю, який виявив булінг


 №1 

Звертайтесь до керівництва

Якщо ви виявили насилля або маєте конкретні причини для підозр щодо булінгу учня, терміново поінформуйте адміністрацію закладу освіти. Діти, які цькують інших завжди приховують від дорослих факт знущань. Тож, якщо ви помітили агресивні настрої в бік одного учня, скоріш за все, ваші побоювання небезпідставні.


 №2 

Сповістіть батьків

Приховування інцидентів, пов'язаних з насиллям у класі - заздалегідь деструктивна стратегія. Погодьтеся, репутація школи не варта психологічного чи фізичного здоров'я дитини. Тому, аби не стати мовчазним свідком цькування, краще одразу ж повідомте батьків обох сторін, причетних до конфлікту.


За результатами досліджень UNICEF в Україні, 48% дітей, які стали жертвами булінгу ніколи не розповідають про ці випадки.


 №3 

Ігнорування - помилка

Теорії «діти самі розберуться» та «всі через це проходили» цілком себе дискредитували. Кожного року близько 67% українських тінейджерів стають причетними до булінгу (у ролях жертв, кривдників чи свідків). Отже, будь-яка агресивна чи провокативна поведінка учнів - це вагома причина вашого втручання в конфлікт.


 №4 

Нейтралітет усьому голова

Якщо ви підтримаєте одну зі сторін-учасників цькування, то конфлікт ускладниться. Тож не шукайте винуватця, адже негативне ставлення до будь-кого з учнів навряд допоможе розв'язвати проблему. Краще зверніться до шкільного психолога за кваліфікованою допомогою.


Серед українських дітей, які замовчують факт булінгу, 40% соромляться про це говорити, а 22% взагалі вважає це нормальним(!) явищем - статистичні зведення UNICEF.


№5 

Наша зброя - неупередженість

Найкращий спосіб впливу на дітей - стати для них авторитетом. За такої умови з вас братимуть приклад учні, що, погодьтеся, дуже відповідально. Тож будьте для них прикладом виваженого та неупередженого ставлення до усіх. Зрештою, до слів вчителя щодо булінгу, який толерантно поводить себе з оточенням, обережний в оцінках дій інших, прислухатимуться більше.


 №6 

Обговорення - лише наодинці

Вимагання публічного вибачення або пояснень у цьому випадку - це те ж саме, що лікувати перелом кістки подорожником. Для того, щоб зупинити булінг, необхідно впливати безпосередньо на причину конфлікту, а це можливо лише встановивши довірчу комунікацію. Тож, краще проводити бесіду з учасниками конфлікту віч-на-віч.

 
Посилання на джерела використаної інформації